BuroDenG!
Menu

De vraag die we het meeste horen is:  "Houden jullie ook rekening met zoekmachines? Onze site moet heel goed vindbaar zijn in Google."

Laten we daar eens wat antwoorden op geven.

Nagenoeg alle websites die we realiseren zijn zoekmachine vriendelijk. Dat is ook niet zo moeilijk: als er tekst in staat en er met hyperlinks tussen de verschillende pagina's gelinkt wordt kunnen de zoekmachines deze links volgen, en de teksten indexeren. Maar daar is natuurlijk nog niet alles mee gezegd. 

Het belangrijkste waarmee je bovenin de zoekresultaten komt is "Relevantie".

Zoekmachines zoals Google gaat het eigenlijk helemaal niet om jou. Het gaat hen om geld. Hoe meer jij Google gebruikt hoe meer advertentie inkomsten zij kunnen genereren. Dus is het voor hen van belang dat jij vaker terugkomt, omdat je weet dat Google het beste antwoord geeft op jouw vraag. Ze weten wie je bent, wat je interesse's zijn en waar jij gevoelig voor bent. Dit nemen ze mee in de boordeling van je zoekvraag, en op deze manier proberen ze ervoor te zorgen dat jij het beste resultaat op je zoekvraag krijgt. Zoekmachines zoals Google en Bing indexeren je site en halen deze door diverse algoritmes om te bepalen in hoeverre jouw site (of beter gezegd welke pagina van je site) relevant is aan de zoekvraag van de gebruiker. Degene die het meest relevant is wint, en komt bovenaan de lijst. (onder de betaalde zoekresultaten dan wel natuurlijk).

Het geheim is dus relevantie creeren. Zo doen wij dat: 

Relevante content
Google is op zoek naar relevantie? Nou dan maken we het Google makkelijk door alvast gerelateerde content aan te bieden. Op diverse manieren kunnen we ervoor zorgen dat er relevante content wordt aangeboden.Stel een bedrijf heeft een vacature voor heftruck machinist op de site staan. Dan is het handig om hierbij ook een opleiding tot heftruck machinist te tonen. En het type heftruck waar je mee gaat werken bijvoorbeeld. Dit waardeert Google alleen al omdat je de relevantie op een zilveren dienblaadje aanbiedt. 

Unieke content
Is je content eigenlijk wel uniek? als je producten aanbiedt in je webshop, komt de productbeschrijving dan rechtstreeks uit de brochure van de fabrikant? En staat diezelfde beschrijving ook op de site van je concurrent? Dat vinden zoekmachines maar niks. Het is dus belangrijk dat je teksten uniek zijn. En niet geschreven om te scoren in het algoritme, maar op de bezoeker gericht. Daar hecht Google een groot belang aan. 

Maar er valt nog veel meer onder zoekmachine optimalisatie

Technische SEO
We zorgen ervoor dat iedere site die wij bouwen uitermate goed gestructureerd is. De inhoud is op een logische manier ingedeeld. We zorgen ervoor dat de paginas inhoudelijk ook goed gestructureerd zijn, en ook aan de kleinste dingetjes, zoals titels bij links, of alt teksten bij afbeeldingen is gedacht. Alle content is eenvoudig doorzoekbaar en vindbaar voor de zoekmachines. 

Structured data, microformats, meta informatie
Zoekmachines zijn op zoek naar bepaalde dingen. Zoek je het adres van een bepaald bedrijf? Een zoekmachine zal dat proberen te vinden op basis van de inhoud van je site. Maar wist je dat er ook mogelijkheden zijn om zoekmachines dingen op een zilveren blaadje aan te bieden? Dit betekent eigelijk dat je in de code van de site al duidelijk maakt wat een bepaald blokje tekst is. Dit is op een gestructureerde manier data aanbieden zodat de zoekmachine niet alteveel hoeft na te denken. Dit gebruiken we dus veel in de sites die wij ontwikkelen. Dit biedt vele voordelen. Je hebt hiermee bijvoorbeeld grote invloed op hoe je in de zoekresultaten tevoorschijn komt, of hoe je het eruitziet als je pagina op social media wordt gedeeld.

Sitemaps
In de gevallen dat een site niet zo goed doorzoekbaar is voor zoekmachines (bijvoorbeeld door het ontbreken van een standaard menu) kan het handig zijn om een landkaart aan de zoekmachine aan te bieden. Een overzicht van alle onderdelen van je site dus. Dan snapt een zoekmachine eenvoudig welke paginas er zijn en waar in de structuur ze zich bevinden.

Snelheid
We zorgen ervoor dat je site snel laadt. Dit is een onderdeel van de gebruikerservaring welke Google steeds meer een onderdeel maakt van de ranking. Als je site vol staat met grote afbeeldingen, video's, animaties etc dan zal de site nooit echt snel worden. Dus zoeken we altijd naar de beste balans. Albeeldingen worden zo klein mogelijk gemaakt, en kom je met een telefoon op de site dan laden we niet dezelfde afbeelding dan degene die je ziet als je met een groot scherm de site bezoekt. Ook ons favoriete CMS systeem ExpressionEngine draagt bij aan de snelheid van de site, met caching, htst headers, beveiligde verbindingen etc.

Vaak vergeten: .htacces en robots.txt
Een .htaccess bestand is een tekst bestandje wat je op je server kan zetten. Dit bestandje kan je gebruiken om je server extra instructies e geven hoe deze met bepaalde zaken moet omgaan. Je kan bijvoorbeeld daarin vertellen dat bepaalde bestanden zoals afbeeldingen in het geheugen moeten worden opgeslagen, of dat bepaalde contentsoorten met compressie naar de browser moeten worden gestuurd. Een enorm krachtig ding dus die .htaccess.
Een robots.txt bestandje doet soortgelijke dingen, maar dan voor zoekmachines. Je kan daarmee aan de zoekmachines vertellen welke bestanden en mappen wel of niet mogen worden geindexeerd. Niet vergeten dus.

Meten is weten
Standaard installeren we Google Analytics om het verkeer op de site bij te houden. Daarnaast melden we de site aan bij Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) en Bing webmaster tools. Met Google Analytics kunnen we vele aspecten van de site bijhouden en indentificeren we de paginas die niet goed presteren zodat we deze kunnen verbeteren. Met Search Console doen we hetzelfde maar dan met de prestatie in de zoekmachines.
Google heeft nog een mooie tool: Google Mijn Bedrijf. Ook hier melden we je aan en verzorgen de presentatie.

Kijk ook eens hier

Dit is een call to action

Chapeau! Je bent helemaal tot onderaan de pagina gekomen. Nu zouden we graag willen dat je contact met ons opneemt en ons een website voor je laat maken.

Klik hier om ons een mailtje te sturen!

Stuur je ons een mailtje?

Bellen kan natuurlijk ook