BuroDenG!
Menu

Een kijkje achter de schermen van de nieuwe website van Heffiq

Onlangs lanceerden we een nieuwe website voor Heffiq, een bedrijf wat zich specialiseert in oplossingen voor intern transport. Klinkt ingewikkeld, maar heffiq is vooral een grote dealer van heftrucks en andere logistieke producten.

Heffiq wil zich echter onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. En een nieuwe website ondersteunt die ambitie. Wij werkten al samen met Heffiq voor het onderhoud van de oude website, die enkele jaren geleden in het buitenland was ontwikkeld.

De aanloop naar de nieuwe website van Heffiq

De oude site was een drama om te onderhouden, en erg lastig om zoekmachine technisch te optimaliseren. Daarnaast leverde de website weinig op: er werden nauwelijks leads gegenereerd. In de lente van 2020 werd, ondanks de Covid 19 situatie, besloten om de site te vernieuwen. De nieuwe site is vooral in samenwerking gerealiseerd. In alle fasen hebben we intensief samen gewerkt.
Als eerste hebben we uitgebreide concept sessies gehouden, waarin we duidelijk de zakelijke behoeften ontdekten en oplossingen bedachten. Dit werd vervolgens in een uitgebreid (interaction) design vertaald. Doordat we gebruik maakten van Figma was het eenvoudig om samen te werken en konden we heel agile inspringen op elkaars werk. Die manier van werken hebben we in de rest van het proces doorgezet. In het begin was nog niet volledig bedacht waaruit de site zou komen te bestaan. Nieuwe functionaliteiten zijn gaandeweg bedacht, getest en geïmplementeerd. En ook nu de site live is, wordt er nog volop doorontwikkeld.

Als je datastructuur goed in elkaar zit kan je heel flexibel een website bouwen

Direct aan het begin van de ontwikkeling van de site hebben we een heel duidelijke data structuur gemaakt. Binnen ExpressionEngine hebben we een uitgebreide data structuur opgezet. Pagina’s, producten, vacatures, nieuwsberichten, alles heeft zijn eigen “channel” gekregen. De content uit deze channels ontsluiten we middels categorien, tags, relaties etc. Klinkt ingewikkeld? Dat valt wel mee.

Gebruiksgemak voor site editors

Doordat we gebruik maken van de Bloqs addon kunnen de editors alle pagina’s van de site zelf opmaken, op basis van voor gedefinieerde “blokken”. Deze blokken zijn heel divers van opzet. Naast diverse mogelijkheden om teksten op te maken, kunnen ook eenvoudig gerelateerde paginas, producten, afbeelding gallery’s, formulieren en nog veel meer worden toegevoegd. Dit resulteert in zeer aantrekkelijke pagina’s voor de bezoeker, en niet onbelangrijk, de zoekmachines.

Externe data makkelijk te integreren

Heffiq maakt gebruik van een extern systeem om hun aanbod van gebruikte heftrucks mee te beheren, en een Lightspeed webshop waarin accessoires en opleidingen worden verkocht. Deze data wordt dagelijks automatisch ingeladen en wordt op de site getoond. Als je bijvoorbeeld op een product pagina bent, en er is ook een gebruikte heftruck van dat type beschikbaar, dan wordt deze automatisch getoond.

3-voudig geoptimaliseerde website

De site is in eerste instantie natuurlijk voor menselijke bezoekers gemaakt. Gemakkelijk alles kunnen vinden was een belangrijk punt. En ook ervoor zorgen dat mensen niet eindeloos hoeven te klikken voordat ze bij de gezochte content aankomen is belangrijk. De site heeft een overzichtelijke platte structuur. En ook in het ontwerp is er rekening gehouden met overzichtelijkheid en toegankelijkheid.

En ook voor zoekmachines is de site van Heffiq geoptimaliseerd. Natuurlijk met on-page seo (dus keywords in de juiste verhouding en op de juiste plek, correct gebruik van html tags etc) Maar ook meer technisch is de site goed geschikt gemaakt om door zoekmachines te worden geïndexeerd. We gebruiken gestructureerde content om Google essentiële informatie te geven. De snelheid van de site is zonder meer goed te noemen, doordat alle afbeeldingen zoveel mogelijk compressie hebben, er slim en uitgebreid wordt gecached en de server goed is ingericht.

Daarnaast is de gebruikservaring voor de editors van de site geoptimaliseerd. Het is gemakkelijk en prettig om met het CMS te werken.

In de eerste 3 dagen na live gang van de site hebben we 7 nieuwe serieuze leads weten te generen. En dat terwijl er met de oude site niet meer dan 2 per maand gerealiseerd werden.  

De toekomst van de nieuwe website van Heffiq

Een website is eigenlijk nooit klaar. Zo ook de site van Heffiq. In de aankomende periode gaan er nog een aantal projecten op de site worden gerealiseerd.

Momenteel wordt er nog content uit externe systemen ingeladen in de website. Dat gaan we omdraaien: We gaan juist deze externe systemen voortaan voeden vanuit het CMS. Zodoende hebben wij volledige controle op welke content waar wordt getoond. De opzet van ExpressionEngine is hier uitermate geschikt voor.

Ook wordt er een downloadcentrum gemaakt, met alle technische documentatie voor de producten.

Het ontsluiten van content op basis van “tags” is al rudimentair aanwezig, maar zal flink uitgebreid worden, zodat het nog eenvoudiger wordt om relevante content te vinden.

Bekijk de nieuwe site van Heffiq

Dit is een call to action

Chapeau! Je bent helemaal tot onderaan de pagina gekomen. Nu zouden we graag willen dat je contact met ons opneemt en ons een website voor je laat maken.

Klik hier om ons een mailtje te sturen!

Stuur je ons een mailtje?

Bellen kan natuurlijk ook