BuroDenG!
Menu

Content Strategy, wat is het en wat heb je eraan?

Met Content Strategy voeg je doelgerichte content toe aan je zoekmachine optimalisatie (SEO)

Je hebt het woord Content Strategy vast wel eens horen vallen. Een breed begrip wat op vele manieren wordt geïnterpreteerd. In de basis is Content Strategy het doelgericht plannen van content, gericht op specifieke doelgroepen om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn: aantrekken van nieuwe bezoekers of potentiele klanten, toevallige bezoekers omzetten in loyale bezoekers, of je autoriteit op een bepaald vlak te consolideren.

Als we het dan over een website/webshop hebben dan hangt die content strategie samen met alle aspecten van je site: Je technische architectuur moet erop ingericht zijn om content strategie succesvol uit te voeren, maar ook de content die je plaatst en hoe je deze plaats en ontsluit is van belang voor het succes van je website. Dus:

Technisch moet de site goed gestructureerd in elkaar zitten. Technische seo dient in orde te zijn zodat zoekmachines begrijpen waar je het over hebt en ze snappen dat deze site precies beantwoord aan een bepaalde zoekvraag.

Marketing: Je moet je doelgroep en hun behoeften goed genoeg kennen om hen aan te spreken op een betekenisvolle manier die converteert.

(Interaction) Design en User Experience is van belang voor de bezoeker om al die prachtige, unieke en relevante content op zo'n manier te presenteren dat deze gemakkelijk gevonden kan worden voor je bezoekers.

De gebruiksvriendelijkheid van je CMS is ook een heel belangrijke factor. Als je een pagina wilt samenstellen met een prachtig verhaal, gelardeerd met mooie afbeedlingen video's en downloads, dan is het fijn als je dat allemaal op 1 plek kan doen, en je niet voor ieder media type weer in een heel ander deel van je CMS moet zijn.

3 stappen voor een Content Strategy

- Ontdekking hoe je ervoor staat
Wat is het grootste pijnpunt van je site? Voldoet de site aan de wensen en doelen van de eigenaar? Hoe doet de site het nu in de zoekmachines? wordt deze gevonden op de dingen waar je op gevonden wilt worden? Waar haken mensen af? En waar scoor je nou juist wel heel goed?

- Implementatie
Maak een lijst met aanbevelingen en wensen. Zoek het laaghangengende fruit: wat kunnen we nu al aanpakken voordat we de diepte in gaan? Plan vervolgens je strategie goed uit en maak bijvoorbeeld een content kalender. Ga aan de slag!

- Controle
Zorg ervoor dat je je succes kan meten. Hiervoor zijndiverse online mogelijkheden die je in samenhang een goed beeld kunnen geven van je prestaties. Het is nou eenmaal heel belangrijk dat je kan onderscheiden welke dingen werken en welke niet, wat scoort en wat achterblijft en misschien meer aandacht verdient.

Een voorbeeld van hoe wij Content Strategy aanpakken en wat de resultaten zijn

Victor Russo importeert hoogwaardige Italiaanse delicatessen. En op zich liep de verkoop daarvan via de groothandel en de winkels best aardig. Online verkoop bleef echter een ondergeschoven kindje. Een mooie uitdaging om dit tot leven te brengen.

We begonnen met een analyse van de huidige situatie. Er was wel een webshop, maar deze was verre van zoekmachine geoptimaliseerd. De webshop draaide op een subdomein op een wat standaard en verouderde WooCommerce installatie. De producten waren op categorie ingedeeld en hadden rudimentaire product informatie. De vormgeving was wat onhandog en weinig intuitief.

Ons plan van aanpak was om de webshop en de website samen te voegen. Op deze manier was het als eerste eenvoudiger om de bezoekers van de website ook in aanraking te laten komen met de bestelbare producten. Om dit goed te doen in WordPress zouden we enorm custom programmering moeten toevoegen, daarom kozen we al snel voor een nieuwbouw in ExpressionEngine. De site zelf hebben we uiterst zoekmachine vriendelijk opgebouwd op technisch niveau. Daarnaast hebben we een analyse gemaakt van welke producten het meeste bezoek kregen en het beste verkochten, en welke niet. Hieruit volgde een bepaalde set producten waar we ons in eerste instantie op zijn gaan richten.
Deze producten hebben we uitgebreide productinformatie gegeven, aangevuld met informatie over de producenten, gerelateerde producten, recepten waar de producten in te gebruiken zijn en blogposts met verhalen over deze producten. De content strategie stopte echter niet bij enkel het digitale domein. Deze werd ook doorgetrokken in de fysieke winkels en restaurants. Ook daar kregen klanten dit soort informatie. 

Al snel was het resultaat meetbaar. Waar de oude productpagina's voorheen op de 2e pagina van de Google resultaten verschenen, klommen de pagina's binnen 2 maanden naar de eerste plek in de organische resultaten. En met de verhoogde bezoekersaantallen op deze pagina's klom ook het aantal verkopen.  Snel. 
Een mooi bijkomend effect was dat andere producten meeliften op het succes van de geoptimaliseerde producten. Dit was dan natuurlijk aanleiding om ook die producten verder te optimaliseren.  

Nu stonden we bovenaan de organische zoekresultaten met diverse producten. En nu? We hebben de lessen die we geleerd hebben gebruikt om meerdere webshops op te richten met daarin enkel specifieke producten en productgroepen, en ook deze sites weer voorzien van een content strategie. Hierdoor staan we met meerdere van onze eigen sites op de eerste pagina van de Google zoekresultaten en vergroten we dus de kans dat de klant bij een van onze winkels tot aankoop zal overgaan.

Content strategy maakt je website sterker

De grootste toegevoegde waarde van een content strategie is dat je gefundeerde content beslissingen kan nemen die je helpen je site's positie in de zoekresultaten en de perceptie van je bezoekers daar te krijgen waar je m hebben wilt. Dit in combinatie met een constante optimalisatie gedurende een langere periode kan voor een flinke groei zorgen.th.

Als je begint met een strategie ga je in eerste instantie natuurlijk uit van analytische data. En hoewel er hier veel uit te halen valt, is er ook veel ruimte voor gut feeling en meningen. Want data is alleen maar zo goed als de interpretatie ervan. Een content strategie maakt dit echter zeker wel meetbaar.

plaatje ergens vandaan gestolen 😉

Neem je tijd

Een content strategie implementeren kost tijd. Het definieren van die strategie kan zo gepiept zijn, het uitvoeren ervan is dat niet. Dit kost tijd, en er zijn goede redenen om dit ook tijd te laten kosten:

  • ieder dingetje wat je aanpakt, of het nou het toevoegen van reviews is, of het nalopen van je bestaande content op structuur of iets heel anders kan meetbaar zijn en terug te zien zijn in je ranking en je analytische systemen. 
  • Je site wordt steeds meer een authoriteit op jouw vlak. Mensen gaan vaker terugkomen voor nieuwe unieke content.
  • kleine wijzigingen aan bijvoorbeeld je shoppingcart kunnen een grote impact hebben op de hoeveelheid afvallers in het bestelproces. dus pas je iets aan, dan zie je na verloop van tijd de resultaten daarvan terugkomen, want je maakt alles meetbaar.
  • Als je in 1 keer grote veranderingen toevoegd heb je geen idee, en kan je ook nauwelijks traceren, welke wijziging nou voor een positief of negatief effect heeft gezorgd.
  • Google ziet graag dat een site actief wordt onderhouden en verbetert. en beloont dat (nou ja in ieder geval zal je zien dat een site die niet actief wordt onderhouden langzaam gaat dalen)

Dus stap voor stap is de way to go. 

Dit is een call to action

Zin om eens over content strategie te praten? En te ontdekken wat dit voor jou kan betekenen?

Klik hier om ons een mailtje te sturen!

Stuur je ons een mailtje?

Bellen kan natuurlijk ook